Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków opracował wstępną koncepcję zagospodarowania przyczółka na moście w Tczewie. Jego zagospodarowaniem zainteresowane jest Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. O odbudowę mostu i utworzenie w nim muzeum walczy Społeczny Komitet Odbudowy Mostu Tczewskiego oraz społecznicy i dziennikarze zrzeszeni w ramach akcji #MostTczewskiJakWesterplatte.
We wrześniu br. minęło dokładnie 81 lat od zniszczenia przyczółka - teraz udało się go odbudować. W środku czeka olbrzymia powierzchnia, która może w przyszłości posłużyć na cele muzealne i wystawowe. Na razie udało się zrekonstruować jedynie dolną część obiektu - podczas ostatniego etapu odbudowy mostu ma zostać odbudowany neogotycki portal wjazdowy, który stał tu przed laty. W środku już wybudowanego przyczółka czekają trzy kondygnacje o łącznej powierzchni ponad 2 tys. m. kw., wyposażone w cztery klatki schodowe. Jest także miejsce na windy. Przestrzeń jest bardzo duża - i pozostawia wielkie pole do aranżacji.
Program ekspozycji:
- Historia konstrukcji mostowych
- pierwsze historyczne mosty i ich znaczenie strategiczne (most pontonowy przez Hellespont w czasie wyprawy Kserksesa na Grecję, most na Dunaju w czasie wyprawy Trajana, polski
"prefabrykowany" most pontonowy przez Wisłę w 1410 roku
- mosty ufortyfikowane od średniowiecza do XIX wieku
- pierwsze mosty stalowe (Anglia, USA, Niemcy) dla linii kolejowych, nowe technologie produkcji stali, rozwój myśli inżynierskiej
- strategiczna rola kolei od połowy XIX w - doświadczenia wojny 1870 roku
- obrona strategicznych linii kolejowych XIX-XX w i pociągi pancerne
- operacje wojskowe wokół zdobywania mostów w czasie II WŚ
- wojskowe mosty prefabrykowane z okresu II WŚ oraz zestawy do forsowania przeszkód wodnych
- współczesność: architektura mostów przełomu XX i XXI wieku. Nowe technologie i materiały
- Dzieje mostów tczewskich
- geneza przeprawy mostowej w Tczewie
- projekt na tle współczesnej sztuki inżynierskiej (głównie angielskiej i amerykańskiej)
- przemiany mostów tczewskich na przełomie XIX-XX w
- przygotowania i akcja bojowa Wehrmachtu oraz obrona i wysadzenie mostu 01.09.1939 r
- represje niemieckie wobec Polaków z Szymankowa
- dalsze losy mostu w latach 1939-1958
- obecna przebudowa
Przęsło ESTB zdaniem PWKZ powinno być eksponowane w pobliżu mostu, optymalnie równolegle do mostu kolejowego, na wschodnim brzegu Wisły, z wejściem na nie z wału przeciwpowodziowego. Stanowiłoby zalążek skansenu konstrukcji inżynierskich, mostowych i kolejowych pomiędzy stacją Szymankowo a Tczewem.
Dodajmy, że odbudowa mostu ciągnie się od lat. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ponad rok temu wstrzymał prace na moście, sprzeciwiając się demontażowi przęsła ESTB, które zostało zamontowane w latach 50-tych ub. wieku, by tymczasowo zapewnić przejezdność. Wcześniejsza konserwator zgodziła się na demontaż ESTB i starostwo miało prawomocną decyzję na odbudowę mostu w XIX-wiecznym kształcie. Jej następca zakwestionował tę decyzję, wstrzymując się toczącą się budowę. Jego zdaniem demontowana powojenna konstrukcja to "unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (w ciągu kilkunastu godzin społecznikom udało się odnaleźć inne przęsło ESTB na Podlasiu, ale to nie przekonało konserwatora). Wstrzymanie prac przez konserwatora sprawiło, że nie udało się zrealizować całości prac zaplanowanych w ostatnim etapie. Ostatnio Politechnika Gdańska przedstawiła wyniki ekspertyzy dotyczącej stanu przęsła ESTB, z powodu którego ponad rok temu Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wstrzymał prace związane z odbudową Mostu Tczewskiego. Zdaniem ekspertów przęsło jest w fatalnym stanie - jest silnie skorodowane i jego demontaż w całości byłby niebezpieczny. Teraz wszystko zależy od decyzji konserwatora.
Czarne chmury wciąż wiszą też nad dalszym finansowaniem odbudowy Mostu Tczewskiego. Resort infrastruktury nie rozliczył dotąd dotacji na wstrzymany przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków poprzedni etap robót. Nadal też nie wiadomo, czy będą kolejne środki na odbudowę tego cennego zabytku - i czy przejmie go skarb państwa.
Przypomnijmy, jesienią 2019 r. tczewscy społecznicy i dziennikarze zainicjowali akcję #MostTczewskiJakWesterplatte . To apel do władz Polski, aby Most Tczewski potraktować w sposób specjalny, skoro istniejące przepisy nie są w stanie zapewnić efektywnego dokończenia odbudowy tego obiektu. Zaproponowali zastosowanie specustawy, dzięki której Most Tczewski mógłby zostać przejęty przez Skarb Państwa, w przyczółku mostu mogłaby powstać filia Muzeum II Wojny Światowej. Do tej pory na odbudowę wydano już ponad 70 mln zł, przy czym potrzeba jeszcze 200 mln zł, aby tę inwestycję dokończyć.
We wrześniu br. minęło dokładnie 81 lat od zniszczenia przyczółka - teraz udało się go odbudować. W środku czeka olbrzymia powierzchnia, która może w przyszłości posłużyć na cele muzealne i wystawowe. Na razie udało się zrekonstruować jedynie dolną część obiektu - podczas ostatniego etapu odbudowy mostu ma zostać odbudowany neogotycki portal wjazdowy, który stał tu przed laty. W środku już wybudowanego przyczółka czekają trzy kondygnacje o łącznej powierzchni ponad 2 tys. m. kw., wyposażone w cztery klatki schodowe. Jest także miejsce na windy. Przestrzeń jest bardzo duża - i pozostawia wielkie pole do aranżacji.
- Zachodni przyczółek mostu drogowego w Tczewie został obecnie wykonany jako trzykondygnacyjna budowla żelbetowa, o wysokości każdej z kondygnacji około 4 m, i ogólnej powierzchni ok. 2100 m2, z 4 klatkami schodowymi i szybem windowym. Daje możliwość łatwej adaptacji do celów wystawienniczych - mówi Igor Strzok, PWKZ. - W przypadku dalszej, pełnej lub częściowej, odbudowy zachodniego portyku mostu, dodatkowe powierzchnie, także doświetlone światłem naturalnym, mogą zostać dodane do istniejących obecnie.
Program ekspozycji:
- Historia konstrukcji mostowych
- pierwsze historyczne mosty i ich znaczenie strategiczne (most pontonowy przez Hellespont w czasie wyprawy Kserksesa na Grecję, most na Dunaju w czasie wyprawy Trajana, polski
"prefabrykowany" most pontonowy przez Wisłę w 1410 roku
- mosty ufortyfikowane od średniowiecza do XIX wieku
- pierwsze mosty stalowe (Anglia, USA, Niemcy) dla linii kolejowych, nowe technologie produkcji stali, rozwój myśli inżynierskiej
- strategiczna rola kolei od połowy XIX w - doświadczenia wojny 1870 roku
- obrona strategicznych linii kolejowych XIX-XX w i pociągi pancerne
- operacje wojskowe wokół zdobywania mostów w czasie II WŚ
- wojskowe mosty prefabrykowane z okresu II WŚ oraz zestawy do forsowania przeszkód wodnych
- współczesność: architektura mostów przełomu XX i XXI wieku. Nowe technologie i materiały
- Dzieje mostów tczewskich
- geneza przeprawy mostowej w Tczewie
- projekt na tle współczesnej sztuki inżynierskiej (głównie angielskiej i amerykańskiej)
- przemiany mostów tczewskich na przełomie XIX-XX w
- przygotowania i akcja bojowa Wehrmachtu oraz obrona i wysadzenie mostu 01.09.1939 r
- represje niemieckie wobec Polaków z Szymankowa
- dalsze losy mostu w latach 1939-1958
- obecna przebudowa
Przęsło ESTB zdaniem PWKZ powinno być eksponowane w pobliżu mostu, optymalnie równolegle do mostu kolejowego, na wschodnim brzegu Wisły, z wejściem na nie z wału przeciwpowodziowego. Stanowiłoby zalążek skansenu konstrukcji inżynierskich, mostowych i kolejowych pomiędzy stacją Szymankowo a Tczewem.
Dodajmy, że odbudowa mostu ciągnie się od lat. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ponad rok temu wstrzymał prace na moście, sprzeciwiając się demontażowi przęsła ESTB, które zostało zamontowane w latach 50-tych ub. wieku, by tymczasowo zapewnić przejezdność. Wcześniejsza konserwator zgodziła się na demontaż ESTB i starostwo miało prawomocną decyzję na odbudowę mostu w XIX-wiecznym kształcie. Jej następca zakwestionował tę decyzję, wstrzymując się toczącą się budowę. Jego zdaniem demontowana powojenna konstrukcja to "unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (w ciągu kilkunastu godzin społecznikom udało się odnaleźć inne przęsło ESTB na Podlasiu, ale to nie przekonało konserwatora). Wstrzymanie prac przez konserwatora sprawiło, że nie udało się zrealizować całości prac zaplanowanych w ostatnim etapie. Ostatnio Politechnika Gdańska przedstawiła wyniki ekspertyzy dotyczącej stanu przęsła ESTB, z powodu którego ponad rok temu Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wstrzymał prace związane z odbudową Mostu Tczewskiego. Zdaniem ekspertów przęsło jest w fatalnym stanie - jest silnie skorodowane i jego demontaż w całości byłby niebezpieczny. Teraz wszystko zależy od decyzji konserwatora.
Czarne chmury wciąż wiszą też nad dalszym finansowaniem odbudowy Mostu Tczewskiego. Resort infrastruktury nie rozliczył dotąd dotacji na wstrzymany przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków poprzedni etap robót. Nadal też nie wiadomo, czy będą kolejne środki na odbudowę tego cennego zabytku - i czy przejmie go skarb państwa.
Przypomnijmy, jesienią 2019 r. tczewscy społecznicy i dziennikarze zainicjowali akcję #MostTczewskiJakWesterplatte . To apel do władz Polski, aby Most Tczewski potraktować w sposób specjalny, skoro istniejące przepisy nie są w stanie zapewnić efektywnego dokończenia odbudowy tego obiektu. Zaproponowali zastosowanie specustawy, dzięki której Most Tczewski mógłby zostać przejęty przez Skarb Państwa, w przyczółku mostu mogłaby powstać filia Muzeum II Wojny Światowej. Do tej pory na odbudowę wydano już ponad 70 mln zł, przy czym potrzeba jeszcze 200 mln zł, aby tę inwestycję dokończyć.
Pełna lista poparcia dostępna jest na specjalnej playliście tutaj: https://www.youtube.com/playlist?list=PLr4oXdEXhSIQm12lUL_hKTtukYgOx9Ll1
Ten artykuł jest częścią bloku tematycznego:
Most Tczewski jak Westerplatte
Most Tczewski jak Westerplatte
#MostTczewskiJakWesterplatte « podpisz petycję, aby państwo polskie przejęło Most Tczewski tak, jak przejęło Westerplatte
Komentarze (19) dodaj komentarz
miejscowy_gość
24.11.2020, 17:11
Kto tu będzie przyjeżdżał, żeby oglądać ten zabytkowy złom??!! Absurd!!!!!!! Ten złom, trzeba będzie jeszcze regularnie zabezpieczać, przed korozją.
OdpowiedzAlex _gość_gość _gość_gość _gość
24.11.2020, 17:49
Most
Konserwator zabytkow widzi ,raczej nikt nic nie widzi ,jezeli jest zamkniety od 10 lat .Wszystko robia ale na odwrót KIEDY BEDZIE PRZEJEZDNY MOST KAZDY ZADAJE TO SŁOWO ,moze internauci podadza date?bi Wladza Tczewska to tylko pierdza w stolek.
OdpowiedzGosc _gość
24.11.2020, 18:07
Most
Wszystko czego się dotkną te pisowcy to zniszczą, caly swiat przyjedzie oglądać kawałek złomu bo jakis idiota z wadą wymowy tak sobie wymyślił.
OdpowiedzPo ile bilety?_gość
24.11.2020, 18:19
W jakiej cenie będą bilety na zwiedzanie ostu ha ha ha ha ha
OdpowiedzPo ile bilety?_gość
24.11.2020, 18:36
literówka miało być "zwiedzanie mostu"
CytujRowerowy_johny_gość
25.11.2020, 08:45
Przejazd autem ....
.... 5 zł, przejście pieszego 1 zł, rowery za darmo.
CytujGelek_gość_gość__gość
24.11.2020, 18:40
Konserwator widzi co mnie to obchodzi co on widzi niech zacznie robic coś z tym mostem żebym ja widział i reszta ludzi mieszkajacych po obu stronach Wisly
OdpowiedzZigi_gość
24.11.2020, 18:47
Pan konserwator to niech się lepiej w Tczewie nie pokazuje, bo zostanie wygwizdany za "przysługę" jaką wyświadczył naszemu miastu. Ile to już walczymy z jego bezsensowną decyzją? Ile kasy poszło na jego mrzonki?
OdpowiedzEwa_gość_gość
26.11.2020, 00:30
Mieszane uczucia !!
A co na to poseł Kazimierz Smoliński - Czy PIS DOSZEDŁ DO WŁADZY BY MÓGŁ OGŁOSIĆ IŻ REKONSTRUKCJA ZOSTAŁA ZAKOŃCZONA ?!
CytujMarian_gość
24.11.2020, 19:18
Zbudujcie nowy most. Taniej i szybciej, a tamten niech nadal żyje swoim życiem i mżonkami pseudo posła "Obiecanki cacanki" Smolińskiego
OdpowiedzWredny człowiek_gość
24.11.2020, 20:38
muzeum
Będzie muzeum, będzie finansowanie z naszych podatków, będą "miejsca pracy" dla swoich. Ilość odwiedzających jest nieistotna. Chodzi o przytulanie kasy.
Odpowiedzolo_gość_gość_gość
24.11.2020, 21:01
konserwator
Z mostem problemy zabytkowe od lat ,ale z garażami na ul .Elżbiety decyzje podjęte w jeden dzień.Tam konserwator ma odpowiedz na wszystko i PAN PREZYDENT nawet nie patrzy na ludzi co mieszkańcy zrobili dla tego osiedla.O przejście z z ul. Młyńskiej zadbał Pan bardzo szybko.Przejście zdewastowane.Prosimy o naprawę.Czepia się PINB o tereny wspólnot po ponad 20 latach zadbanych wygospodarowanych za mieszkańców pieniądze.Ten złomowiec Panu i PINB nie przeszkadza .Albo są garaże albo ich nie ma na osiedlu -prawo dla wszystkich-żyję w Państwie prawa a nie w -kto ma a kto niema .Czy Pan przeszedł się po tym osiedlu na ul.Elżbiety? Moja posesja czuje się dyskryminowana jak za komuny.Czas przyglądnąć się sytuacji i porozmawiać z mieszkańcami. Prezydent mojego mojego miasta i obywatela.My na Pana głosowaliśmy.
Odpowiedzgosc_gość
24.11.2020, 22:18
chwila moment
a ile juz kasy poszło na to by ten most byl w takiej ruinie.Ile juz pochłonął pieniedzy ?
Odpowiedzxxx_gość
25.11.2020, 00:01
jeśli w XXI w. nie można naprawić mostu w tym kraju znacz, że rządzą sami idioci i rok 89 i okrągły stół niczego nie zmienił
Odpowiedzqq_gość
25.11.2020, 04:25
Hahaha to nie most tylko najdłuższe molo w kraju. ;)
OdpowiedzTczewianin _gość
25.11.2020, 10:01
Most
Zburzyć ten złom i postawić nowy ....ile można się z tym p***ić ,mosty buduje się po to by z nich korzystać ...taka mają funkcje,a ten stoi rozbebrany x czasu i tylko straszy , żadnego pożytku z niego nie ma...taka to duma Tczewa
Odpowiedzmieszkaniec _gość_gość_gość
25.11.2020, 11:10
nasz most
ten pan konserwator niech pierw odda pieniądzie które ukradł na swoje widzimisie a nie wypowiada się n/t zgospodarowania przyczółka mostowego
OdpowiedzPan Jan bez samochodu_gość_gość
25.11.2020, 12:27
złomiarze
Marka, Edka i Janusza zawołajcie. Oni będą wiedzieć co zrobić z tym mostem. Palnik i diaks i lecą z tematem.
Odpowiedzktos gosc_gość_gość
26.11.2020, 20:27
spokojnie za 3 lata
Pani Pomaska obieca pomoc przy odbudowie:)
Odpowiedz