Pantografy pociągów pod kontrolą również w woj. pomorskim

DSAP na linii kolejowej (fot. Maciej Szaraniec / PKP PLK)
Pantografy pociągów pod kontrolą również w woj. pomorskim
Mniej awarii i utrudnień w ruchu pociągów oraz możliwość szybkiej reakcji w razie stwierdzenia usterki - podpisano umowę na budowę nowego stanowiska systemu do wykrywania usterek pantografów (DSAP) - ważnych urządzeń lokomotyw elektrycznych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zostanie ono zlokalizowane w okolicach przystanku Różyny w województwie pomorskim, w gminie Pszczółki. Uruchomienie systemu planowane jest do końca 2024 r.

Rocznie występuje średnio 100 awarii, które powodują opóźnienia pociągów i utrudnienia w ruchu kolejowym. Te problemy wynikają ze złego stanu technicznego pantografów (odbieraków prądu) - urządzeń umieszczonych na dachach lokomotyw elektrycznych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. W odpowiedzi na te wyzwania systematycznie wdrażamy nowoczesne rozwiązania do wykrywania usterek tych urządzeń.

Zadaniem systemu Detekcji Stanów Awaryjnych Pantografów (DSAP) będzie monitorowanie stanu pantografów pociągów kursujących na liniach kolejowych Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny (nr 9) i Zajączkowo Tczewskie - Pruszcz Gdański (nr 260). Jest to kolejne wdrożenie na sieci kolejowej stanowiska systemu monitorowania odbieraków prądu - pierwsze zbudowano w 2022 r. Prace o wartości ok 5 mln zł wykona Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM w Poznaniu sp. z o.o. Planowany termin odbioru robót - grudzień 2024 r. W ramach umowy Spółka ta jest zobowiązana także do utrzymania systemu do końca grudnia 2027 r.

DSAP umożliwia weryfikację parametrów pantografów podczas każdego przejazdu pociągu, co jest znacznie częstsze niż w przypadku tradycyjnych pomiarów. Analiza zarejestrowanych danych pozwala na obserwację zmian parametrów odbieraków prądu i podejmowanie szybkich działań w odpowiednim czasie. Kontrola stanu technicznego pantografów w czasie rzeczywistym nie tylko zwiększa niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ogranicza liczbę usterek sieci spowodowanych ich niewłaściwym stanem.


Stanowisko DSAP, czyli specjalna bramka wyposażona w zespół czujników, działa już na liniach Warszawa - Katowice (nr 1) oraz Warszawa - Grodzisk Mazowiecki (nr 447). W 2023 r. system skontrolował ponad 110 tysięcy pociągów i prawie 146 tysięcy pantografów. Dzięki temu w prawie 7 tysiącach pociągów (6,3% łącznej liczby zeskanowanych składów) zidentyfikowano nieprawidłowy stan odbieraków. W 318 przypadkach sytuacja wymagała pilnego zgłoszenia przewoźnikom i podjęcia interwencji, co pozwoliło uniknąć uszkodzeń infrastruktury kolejowej i taboru oraz zapobiec utrudnieniom w ruchu pociągów.

Planowana jest dalsza rozbudowa systemu DSAP, obejmująca najważniejsze węzły kolejowe. Możliwe będzie monitorowanie strategicznych odcinków linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., co przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (4)
dodaj komentarz

  • +7

    qq_gość

    21.08.2024, 07:54

    i znowu kopia kolejnego czegoś....aczkolwiek lepsze to niż zje.bane reklamy jakiegoś syfu

    Odpowiedz
    IP: 46.175.xx6.xx8 
  • +11

    Heh_gość_gość

    21.08.2024, 12:42

    Pier**lenie o rozwoju. Pociągi codziennie poopóźniane i przepełnione. Jedyne co dobrze działa w tym zaje**nym PKP to kontrola biletów. Żeby być w Gdańsku Oliwie na 18:00 muszę jechać o 15:55 podstawianym, bo dwa następne są niepewne. Powinni skur**syny kary płacić za opóźnienia. Ciągle tylko przepraszamy i przepraszamy...

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx1 
  • +5

    Tolek_gość

    21.08.2024, 14:09

    Temat

    Mowa tu o tzw. infraktusturze krytycznej. Podajcie jeszcze inne szczegóły na temat infrastruktury BARANIE ŁBY!!! ,,Przyjaciele" Polski się na pewno ucieszą.

    Odpowiedz
    IP: 37.248.xx2.xx8 
  • Rosja_gość

    22.08.2024, 10:16

    Rosja

    Pentagramy

    Cytuj
    IP: 5.173.xx4.xx0 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.
 
KOMENTARZ DNIA