Czy jest szansa na powrót Szybkiej Kolei Miejskiej do Tczewa? Obecnie brak pociągów SKM spowodowany jest m. in. przepustowością torów między Tczewem a Gdańskiem. PKP PLK planuje jednak zmiany na tej linii - obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na dokumentację. Zarząd województwa na razie jednak nie widzi możliwości powrotu "skmki" do grodu Sambora.
Każdemu, kto dojeżdża do Trójmiasta, marzy się lepsza siatka połączeń. Problem rozbija się o przepustowość linii. Ruch między Gdańskiem a Tczewem jest bardzo duży - tędy kursują m. in. składy łączące Wybrzeże ze stolicą, pociągi Regio, składy towarowe. Jest więc "gęsto" i kolejarze widzą ten problem.
- Przygotowujemy się do ogłoszenia postępowania przetargowego na dokumentację projektową dla zadania pn. "Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew - Gdynia - prace projektowe". W ramach zadania planujemy m.in. powstanie 4-torowego układu na szlaku Tczew - Gdańsk Główny, w tym dobudowę dodatkowego toru na odcinku Pszczółki - Pruszcz Gdański oraz dwóch torów na odcinku Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny. W ramach dokumentacji projektowej planuje się następujące prace związane z infrastrukturą pasażerską: budowa nowych przystanków osobowych Gdańsk Śródmieście i Gdańsk Politechnika, budowa trzeciego peronu na stacji Pruszcz Gdański, przesunięcie w nowe lokalizacje peronów na przystankach Gdańsk Lipce i Gdańsk Orunia, dobudowa drugiej krawędzi istniejących peronów jednokrawędziowych na przystankach Miłobądz, Skowarcz, Różyny i Cieplewo. - mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Jak informują kolejarze, realizacja zadania będzie możliwa po zakończeniu prac projektowych (tj. po roku 2028) oraz zapewnieniu środków finansowych na prace budowlane.
Czy rozbudowa infrastruktury pozwoli na powrót na tory do Tczewa pociągów SKM? Niedawno kociewski radny Sejmiku Województwa, Sebastian Dadaczyński (PiS) złożył w tej sprawie interpelację.
O komentarz poprosiliśmy Urząd Marszałkowski, który odpowiada za organizację transportu na terenie województwa:
O plany rozwoje dotyczące wydłużenia trasy do Tczewa zapytaliśmy także w spółce Szybka Kolej Miejska. Czekamy na odpowiedź.
Każdemu, kto dojeżdża do Trójmiasta, marzy się lepsza siatka połączeń. Problem rozbija się o przepustowość linii. Ruch między Gdańskiem a Tczewem jest bardzo duży - tędy kursują m. in. składy łączące Wybrzeże ze stolicą, pociągi Regio, składy towarowe. Jest więc "gęsto" i kolejarze widzą ten problem.
- Przygotowujemy się do ogłoszenia postępowania przetargowego na dokumentację projektową dla zadania pn. "Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew - Gdynia - prace projektowe". W ramach zadania planujemy m.in. powstanie 4-torowego układu na szlaku Tczew - Gdańsk Główny, w tym dobudowę dodatkowego toru na odcinku Pszczółki - Pruszcz Gdański oraz dwóch torów na odcinku Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny. W ramach dokumentacji projektowej planuje się następujące prace związane z infrastrukturą pasażerską: budowa nowych przystanków osobowych Gdańsk Śródmieście i Gdańsk Politechnika, budowa trzeciego peronu na stacji Pruszcz Gdański, przesunięcie w nowe lokalizacje peronów na przystankach Gdańsk Lipce i Gdańsk Orunia, dobudowa drugiej krawędzi istniejących peronów jednokrawędziowych na przystankach Miłobądz, Skowarcz, Różyny i Cieplewo. - mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Jak informują kolejarze, realizacja zadania będzie możliwa po zakończeniu prac projektowych (tj. po roku 2028) oraz zapewnieniu środków finansowych na prace budowlane.
Czy rozbudowa infrastruktury pozwoli na powrót na tory do Tczewa pociągów SKM? Niedawno kociewski radny Sejmiku Województwa, Sebastian Dadaczyński (PiS) złożył w tej sprawie interpelację.
- Rozmawiałem w tej sprawie zarówno z podróżującymi, jak i prezydentem Tczewa. W ich ocenie istnieje potrzeba wprowadzenia SKM, by tym samym zwiększyć liczbę pociągów na linii Tczew - Gdańsk Śródmieście. Zdaję sobie sprawę, że w Trójmieście SKM kursuje po własnej linii, a od Gdańska Śródmieścia do Tczewa po torach należących do PLK, dlatego chciałbym wiedzieć, czy samorząd planuje rozbudowę linii 250 do Tczewa - pyta radny.
O komentarz poprosiliśmy Urząd Marszałkowski, który odpowiada za organizację transportu na terenie województwa:
- Na wstępie trzeba wyjaśnić, że Tczew i dalej Malbork mają układ połączeń spełniający oczekiwania pasażerów. Na liniach komunikacyjnych Tczew - Trójmiasto kursuje prawie 90 pociągów tam i z powrotem. We wszystkich naszych pociągach funkcjonuje Taryfa Pomorska na podstawie której pasażer może podróżować bez ograniczeń każdym pociągiem regionalnym na terenie województwa. A tu już szczegóły z Departamentu Infrastruktury: system transportu kolejowego należy traktować jako całościową, jednolitą ofertę, a nie wycinki realizowane przez poszczególnych przewoźników. Zarówno PKP SKM, jak i Polregio są przewoźnikami realizującymi przewozy na zlecenie Samorządu Województwa Pomorskiego, o obu przewoźników obowiązuje tzw. Taryfa Pomorska, unikalne rozwiązanie w skali kraju, które gwarantuje pełną interoperacyjność całej oferty kolejowej w województwie. Samorząd Województwa od wielu lat monitoruje sytuację popytową na sieci połączeń kolejowych w województwie i wprowadza odpowiednie korekty. Dotyczy to także trasy z Tczewa do Gdańska. Obecnie pomiędzy Tczewem, a Gdańskiem kursują w dni powszednie aż 43 pary pociągów. W porannym szczycie dowozowym do Trójmiasta (6:00-7:30) średnia częstotliwość pociągów w jednym kierunku to 10 minut. W ostatnim czasie Samorząd Województwa Pomorskiego wzmocnił dodatkowo ofertę na tej trasie, dodając pociągi bezpośrednie do Portu Lotniczego w Gdańsku (przez Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz). Równocześnie zwracamy uwagę, że obecny model funkcjonowania przewozów umożliwia zarówno: szybki dojazd do Gdańska Gł. (część pociągów jest przyspieszonych, z ograniczoną liczbą postojów), dostęp do wszystkich przystanków SKM w Trójmieście po przesiadce na odpowiedniej stacji na linii dalekobieżnej (Gdańsk Gł., Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Sopot)
Szybki dojazd do dalszych dzielnic Trójmiasta - do Oliwy, Sopotu czy Gdyni, dzięki temu, że pociągi z Tczewa jadą torami dalekobieżnymi (linią 202) bez postojów na przystankach SKM (co znacznie wydłużyłoby czas jazdy), połączenia bezpośrednie (nowe, dodane ostatnio pociągi), oraz pośrednie (wygodne przesiadki w Gdańsku Wrzeszczu) do przystanków na linii PKM, do Portu Lotniczego włącznie. - wylicza Michał Piotrowski, Rzecznik Prasowy UMWP - Wprowadzenie przewoźnika PKP SKM na trasę do Tczewa nie miałoby żadnego znaczenia taryfowego, czy taborowego, gdyż w zakresie taryfy wszyscy przewoźnicy realizujący przewozy na zlecenie Samorządu Województwa Pomorskiego stosują i honorują Taryfę Pomorską, a w zakresie taboru obaj przewoźnicy korzystają z podobnego taboru udostępnianego przez SWP. Jeśli zaś chodzi o wprowadzenie do Tczewa pociągów jadących dalej w Gdańsku linią SKM (linia nr 250), to, po pierwsze, jest to obecnie niewykonalne technicznie (nie ma możliwości zjazdu na linię SKM, kończy się ona ślepo na stacji Gdańsk Śródmieście, połączenia torowe obu linii - 202 i 250 - na stacji Gdańsk Gł. mają charakter awaryjny), a po drugie byłoby sprzeczne z pożądanym podziałem i specjalizacją produktów transportowych do których dąży Samorząd Województwa Pomorskiego, zgodnie z którym kolej miejska realizuje przewozy w ścisłym jądrze metropolii, mając charakter metra, z częstymi przystankami i taborem wyspecjalizowanym do przewozów miejskich (brak toalet, duża liczba drzwi, priorytetyzacja przestrzeni dla pasażerów stojących), a kolej regionalna realizuje przewozy do centrum Metropolii z użyciem taboru wygodniejszego, przystosowanego do dalszych podróży. Umiejscowienie Tczewa na sieci kolejowej województwa predestynuje to Miasto do obsługi tym drugim typem przewozów.
Szybki dojazd do dalszych dzielnic Trójmiasta - do Oliwy, Sopotu czy Gdyni, dzięki temu, że pociągi z Tczewa jadą torami dalekobieżnymi (linią 202) bez postojów na przystankach SKM (co znacznie wydłużyłoby czas jazdy), połączenia bezpośrednie (nowe, dodane ostatnio pociągi), oraz pośrednie (wygodne przesiadki w Gdańsku Wrzeszczu) do przystanków na linii PKM, do Portu Lotniczego włącznie. - wylicza Michał Piotrowski, Rzecznik Prasowy UMWP - Wprowadzenie przewoźnika PKP SKM na trasę do Tczewa nie miałoby żadnego znaczenia taryfowego, czy taborowego, gdyż w zakresie taryfy wszyscy przewoźnicy realizujący przewozy na zlecenie Samorządu Województwa Pomorskiego stosują i honorują Taryfę Pomorską, a w zakresie taboru obaj przewoźnicy korzystają z podobnego taboru udostępnianego przez SWP. Jeśli zaś chodzi o wprowadzenie do Tczewa pociągów jadących dalej w Gdańsku linią SKM (linia nr 250), to, po pierwsze, jest to obecnie niewykonalne technicznie (nie ma możliwości zjazdu na linię SKM, kończy się ona ślepo na stacji Gdańsk Śródmieście, połączenia torowe obu linii - 202 i 250 - na stacji Gdańsk Gł. mają charakter awaryjny), a po drugie byłoby sprzeczne z pożądanym podziałem i specjalizacją produktów transportowych do których dąży Samorząd Województwa Pomorskiego, zgodnie z którym kolej miejska realizuje przewozy w ścisłym jądrze metropolii, mając charakter metra, z częstymi przystankami i taborem wyspecjalizowanym do przewozów miejskich (brak toalet, duża liczba drzwi, priorytetyzacja przestrzeni dla pasażerów stojących), a kolej regionalna realizuje przewozy do centrum Metropolii z użyciem taboru wygodniejszego, przystosowanego do dalszych podróży. Umiejscowienie Tczewa na sieci kolejowej województwa predestynuje to Miasto do obsługi tym drugim typem przewozów.
O plany rozwoje dotyczące wydłużenia trasy do Tczewa zapytaliśmy także w spółce Szybka Kolej Miejska. Czekamy na odpowiedź.
Komentarze (9) dodaj komentarz
iuhjk_gość
16.09.2024, 11:01
Kiedyś to pusta jeździła , dosłownie 20-30 osób jezdziło
OdpowiedzHilary_gość
16.09.2024, 11:39
Jak o godz. 14 i 21 to nie dziwne, że pusta. Nie było biletów łączonych i trzeba było specjalnie osobno na SKM kupować co przy miesięcznym się nie opłacało.
CytujNigdy więcej SKMki_gość
16.09.2024, 12:44
SKM to była porażka
To był środek transportu dla tych co mieli czas. Jej rozkład był niedopasowany do 8 godzin pracy. Potrzeba więcej szybszych połączeń z 3miastem, takich co nie zatrzymują się w Cieplewie itp przystankach. Pszczółki i Pruszcz to max. Tak by czas przejazdu do Gdańska Głównego zajmował maksymalnie 25 minut (np pociąg 06:06).
OdpowiedzAdams _gość_gość
16.09.2024, 13:33
Pociągi SKM powinny wrócić do Tczewa
Tak, jak najbardziej SKM powinny wrócić do Tczewa, powinny jeździć na zmianę z pociągami regionalnymi. Powinni wyp***ić o godzinie 14.00 poj**aną Łódź Fabryczną warszawiaki p***one mają samoloty z Gdańska. Na lotnisko nie mają daleko.
Odpowiedzqq_gość
16.09.2024, 18:14
zmowu ten 3.14erdolniety od łodzi fabrycznej
CytujMichał_gość
16.09.2024, 14:35
Widziałbym SKM w Tczewie, a nawet do Malborka, skoro SKM dojeżdża aż do Wejherowa, to dlaczego nie miałaby jechać do Tczewa? Przecież do Gdańska z Tczewa dojeżdża dużo pracowników.
OdpowiedzSalomon Mądry_gość
21.09.2024, 16:53
Alternatywa dla pociągu
Macie jeszcze starą dobrą linię autobusową 50 :)
CytujPiotr_gość_gość
16.09.2024, 20:14
Infra
Najpierw aby wrocila skm tylko do tczewa to jest to oczywiste problem jest wlasnie w obecnej przepustowosci Musi byc rozbudowana infrastruktura tam gdzie sa dwa tory musza byc dobudowane 2 kolejne tam gdzie sa 3 to tylko jeden tor Dlaczego nic nie jest napisane ze w stacji tczew musi byc dobudowany jeszcze jeden peron miejsce jest Ten peron bylby tez uzywany przez pociagi do obslugi linii 203 tczew chojnice moderna na 160 kmh tzw drut musi byvc Dokumentacja juz jest gotowa tylko kiedy przetarg na roboty budowlane Nie rozumie dlaczego nic nie jest napisane co do odcinka tczew pszczolki tu tez sa potrzebne dwa dodatkowe tory A co do gdanska srodmiescie to musi byc wybudowana pkm poludnie ale ta nowa linia musi miec rozjazdy aby wzdluz lk 9 wybudowac nowe 2 tory w kierunku pruszcza gdanskiego Z tego co wiem to czytalem gdzies ze gdansk glowny pruszcz gdanski bedzie uklad 6 torow Po 2 torach powinny jezdzic pociagi intercity oraz towarowe a po nowej linii przedluzenie lk 250 w kierunku tczewa to skm oraz polregio Pociagow ic bedzie z roku na rok przybywac wiec prace w kierunku tczewa beda musialy byc w nastepnej 7 latce tj lata 28-34 r
OdpowiedzPiotr_gość_gość
16.09.2024, 20:19
Kolej
Nie dopisalem tez bardzo waznej informacji wedlug mnie pociagi skm nie powinny konczyc wszystkich biegow w gdansku srodmiesciu tylko w pruszczu gdanskim super ze bedzie nowy peron a kursy do tczewa to takt co 30-60 min
Odpowiedz