Masz pytania o program "Aktywny Rodzic"? ZUS organizuje dyżury właśnie dla Ciebie

(fot. mat. prasowe)
Masz pytania o program "Aktywny Rodzic"? ZUS organizuje dyżury właśnie dla Ciebie
Program "Aktywny Rodzic" to wsparcie dla rodziców i opiekunów najmłodszych dzieci. Ma ułatwić łączenie opieki z aktywnością zawodową. Żeby przybliżyć nowe formy wsparcia Zakład Ubezpieczeń Społecznych organizuje dyżury telefoniczne. Pierwszy już 4 września.

Od 1 października rodzice i opiekunowie dzieci do 3. roku życia będą mogli ubiegać się o jedno z trzech nowych świadczeń. Ci, którzy pracują zawodowo, a ich dziecko w wieku od 12. do 35. miesiąca życia nie chodzi do żłobka, przedszkola, klubu dziecięcego i nie jest pod opieką dziennego opiekuna będą mogli skorzystać, że świadczenia "Aktywni rodzice w pracy". Wsparcie wyniesie miesięcznie 1500 zł lub 1900 zł, jeżeli dziecko ma odpowiednie orzeczenie o niepełnosprawności.

Jeśli dziecko uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego lub jest pod opieką dziennego opiekuna, to rodzic lub opiekun będzie mógł złożyć wniosek o świadczenie "Aktywnie w żłobku", które zastąpi dotychczasowe tzw. "żłobkowe". Kwota dofinansowania wyniesie do 1500 zł miesięcznie, a na dziecko, które ma stosowne orzeczenie o niepełnosprawności - do 1900 zł.
Ostatni rodzaj wsparcia to świadczenie "Aktywnie w domu", które zastąpi Rodzinny Kapitał Opiekuńczy i obejmie także pierwsze dziecko. Świadczenie "Aktywnie w domu" będzie przysługiwać na każde dziecko w rodzinie od 12. do 35. miesiąca życia. Jego w wysokość to 500 zł miesięcznie, niezależnie od tego, czy dziecko orzeczenie o niepełnosprawności.

Obsługą programu "Aktywny Rodzic" będzie zajmował się ZUS. Wnioski o wsparcie będzie można składać od 1 października wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS/eZUS, portal Empatia lub przez bankowość elektroniczną.

W danym miesiącu na dziecko będzie można pobierać tylko jeden rodzaj świadczenia z programu "Aktywny rodzic". Będzie można jednak zastąpić jeden rodzaj wsparcia drugim, na przykład gdy zmieni się sytuacja zawodowa wnioskodawcy.

Pytań i wątpliwości w sprawie nowych świadczeń dla rodzin może być wiele, dlatego ZUS zaprasza na dyżury telefoniczne. Eksperci odpowiedzą między innymi na pytania komu i jakie przysługują świadczenia z programu, gdzie i kiedy złożyć wniosek, jakie dokumenty dołączyć, a także kiedy nastąpi wypłata świadczenia. Podpowiedzą także, co zrobić w sytuacji, gdy na dziecko jest już przyznany Rodzinny Kapitał Opiekuńczy albo rodzic korzysta z dofinansowania do żłobka.

Eksperci dostępni będą 4,12,19 i 26 września w godz. 10.00-12.00 pod numerem telefonu 59 841 93 11.

Drukuj
Prześlij dalej
 
KOMENTARZ DNIA