Tak oszuści naciągają, grając na emocjach

Telefon
Tak oszuści naciągają, grając na emocjach
Przestępcy cały czas dokonują oszustw z wykorzystaniem zaawansowanej manipulacji polegającej na podszywaniu się pod osoby bliskie np. pod wnuczka lub pod inne osoby będące przedstawicielami instytucji zaufania publicznego, w tym policjantów czy pracowników banków, wywołując silny stan niepokoju w celu wyłudzenia pieniędzy. Zachowaj czujność, nie pozwól im wzbogacić się Twoim kosztem.

Cechą charakterystyczną opisanych działań przestępczych jest z wykorzystaniem zaawansowanej socjotechniki podszycie się pod członka rodziny lub przyjaciela, który się znalazł w trudnej sytuacji i potrzebuje natychmiastowej pomocy finansowej. Przestępcy podszywają się również pod przedstawicieli instytucji zaufania publicznego takich jak Policja lub banki informując o zagrożeniu pieniędzy ulokowanych przez klienta i potrzebie podjęcia natychmiastowych działań w celu ich zabezpieczenia przed kradzieżą. Przedstawione powyżej schematy działań przestępców należy traktować jako przykładowe, gdyż przestępcy rozwijając swój proceder tworzą nowe scenariusze działania oparte na fikcyjnych historiach. Cechami wspólnymi tego typu przestępstw są:

- kontakt telefoniczny;

- stosowanie manipulacji;


- podszycie się pod osobę bliską lub wzbudzającą zaufanie;

- wprowadzenie w stan silnych emocji wywołujących ograniczone postrzeganie rzeczywistości i błędną ocenę sytuacji;

- nakłanianie do wypłaty pieniędzy ze swojego rachunku bankowego.

Poniżej przedstawiamy przykładowe warianty działania przestępców.

Wariant I - "na wnuczka" - osobę bliską

Przestępcy nawiązując kontakt telefoniczny z potencjalną ofiarą, który może trwać nawet kilka godzin, swoje działania dzielą na kilka etapów:

- w pierwszym etapie oszust podszywając się pod osobę bliską lub jej znajomego buduje poczucie zagrożenia dla bliskiej osoby i wskazują na konieczność udzielenia bardzo pilnej pomocy finansowej;

- w drugim etapie oszust włącza do gry inną osobę, która odbierze pieniądze, aby rzekomo przekazać je zagrożonej osobie bliskiej;

- w trzecim etapie ofiara wypłaca pieniądze z kasy w banku i przekazuje je zgodnie z instrukcją podaną przez oszusta;

- alternatywnie dla powyższych etapów: drugiego i trzeciego przestępcy mogą wskazywać potrzebę przelania pieniędzy na podany przez nich rachunek bankowy.


Wariant II - "na policjanta" - przedstawiciela instytucji zaufania publicznego

Podobnie jak to ma miejsce w wariancie nr I przestępcy nawiązują kontakt z potencjalną ofiarą z wykorzystaniem telefonu:

- w pierwszym etapie oszust podszywając się pod policjanta lub inną osobę reprezentującą instytucję zaufania publicznego kontaktuje się budując poczucie zagrożenia i informując o wysokim ryzyku utracenia pieniędzy;

- w drugim etapie oszust wskazuje bezpieczną metodę ochrony pieniędzy przed złodziejami - może to być tzw. "bezpieczne konto";

- w trzecim etapie zmanipulowana ofiara przelewa pieniądze na wskazany przez oszusta "bezpieczny rachunek" lub może dokonać wypłaty pieniędzy w oddziale banku i wpłaceniu ich w bankomacie z wykorzystaniem kodu BLIK lub porzuceniu ich we wskazanym przez przestępców miejscu.

Kiedy ktoś dzwoni i próbuje wywierać na Tobie presję, wymuszając wypłatę pieniędzy, stosuj się do poniższych zasad:

- zachowaj spokój;

- nie wykonuj ślepo poleceń;

- rozłącz się i weź kilka głębokich wdechów;

- zweryfikuj opisaną sytuację:

- w przypadku scenariusza "na wnuczka" - powiadom najbliższych o zdarzeniu - zweryfikuj przedstawioną Ci historię;

- w przypadku scenariusza "na policjanta" - skontaktuj się z najbliższą jednostką policji lub instytucją, pod którą podszył się oszust;

Powiadom Policję o usiłowaniu popełnienia przestępstwa lub o jego popełnieniu.

Powiadom swój bank, dzwoniąc do niego na numer infolinii znajdującej się na stronie internetowej banku - nigdy nie korzystaj z numeru podanego przez oszustów podczas rozmowy.

Gdy ktoś dzwoni w takich sprawach i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo, koniecznie powiadom Policję dzwoniąc na numer alarmowy 112!!!

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (3)
dodaj komentarz

  • +5

    czytacz_gość_gość

    20.08.2024, 07:20

    Serio.l? Są jeszcze bezmózgi dające się zrobić metodą na wnuczka lub policjanta? Jakże mi ich nie żal. Mam dla nich radę. Nie czekajcie, aż zadzwoni do was oszust podający się za wnuczka. Sami wypłaćcie pieniądze z konta i wyrzućcie przez okno na ulicę. Tak będzie szybciej.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xx6 
  • -1

    qq_gość

    20.08.2024, 08:28

    haha i zawsze trafią na biednego emertya co ma drobne ze 200 tysi :)

    Cytuj
    IP: 46.175.xx6.xx8 
  • +4

    ._gość

    20.08.2024, 10:32

    wariant na windykacje?? to jest sposób..

    to jest sposób na wyłudzenie ,konkretny podać w SMS-e numer sprawy numer konta i postraszyć komornikiem i BIK , właśnie tak działała Firma WINDYKACYJNA "RAPORT SA" obecnie Axfina Polska. tam właśnie oszuści pospolici dokonują różnych sztuczek i dzwonią sms-ują ,aby wyłudzić dług windykacyjny do osób które nawet nie wiedzą ,że taka firma oszust porusza się na rynku windykacyjnym tym bardziej porusza się w obszarze wyłudzania. ta sztuczka doprowadza ,że osoby starsze dają się nabrać i ulegają tym oszustom o nazwie czarnecki czy ixsiński.Kiedy Nierząd odbierze im takie możliwości ,aby pozbawić ich w sposób karalny do takich działań ,ani poprzedni Nierząd ,ani ten od 13 grudnia 2023r nie stara się tego tym złodziejom powiedzieć stop! Są to oszuści ukierunkowani w działaniu dla potrzeb swoich mocodawców z Luxemburga ,WIEDNIA , Cypru i Malty .

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx7.xx8 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.