Dobra wiadomość dla kierujących - zakończyła się przebudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku między Knybawą a Czarlinem. Remont ciągnął się - z przerwami - przez ostatnie sześć lat.
Na terenie budowy trwają ostatnie prace porządkowe. Długość przebudowanego odcinka drogi to ok. 3,7 km - koszt robót budowlanych to około 53 mln zł.
W pobliżu mostu Knybawskiego wykorzystano istniejący już tzw. suchy przepust, dzięki któremu zarówno piesi, jak i rowerzyści mogą bezpiecznie przejść pod DK22. Tunel łączy ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi krajowej z Wiślaną Trasą Rowerową (WTR), będącą integralną częścią popularnego szlaku EuroVelo.
Dodajmy, że całość ciągnie się od wiosny 2018 roku, kiedy ruszyły prace remontowe. Część robót wykonano, ale przez wiele tygodni tempo robót pozostawało dalekie od takie, jakie marzyłoby się kierowcom. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ponaglała wykonawcę i podkreślała, że zaangażowanie firmy w przebudowę jest niewystarczające. Zgodnie z pierwotną umową, całość miała zakończyć się do początku grudnia 2019 roku. Terminu nie udało się utrzymać, ale według późniejszych zapewnień remont miał zakończyć się w połowie 2020. Ostatecznie GDDKiA rozwiązała umowę z poprzednim wykonawcą - rozpisała nowy przetarg, a remont za ponad 50 mln zł prowadzi nowy wykonawca - konsorcjum Kruszywo i Most.
Rozbudowa DK22 w woj. pomorskim
Prace na DK22 to element większego programu wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś.
W województwie pomorskim obejmuje następujące odcinki:
Chojnice - Czersk (22,5 km): trwają prace budowlane, zakończenie planowane w IV kw. 2024 r.
Królewo - granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego (10,5 km): trwają prace budowlane, zakończenie w II kw. 2025 r.
Zblewo - Sucumin (6 km): trwają prace budowlane, zakończenie planowane w I kw. 2026 r.
Ponadto kilka odcinków jest na etapie prac przygotowawczych:
Czersk - Czarna Woda (10,3 km): przetarg w systemie Projektuj i buduj planowany w IV kw. 2024 r.
Czarna Woda - Zblewo (17 km): wydanie decyzji środowiskowej w IV kw. 2024 r.
Malbork - Królewo (3,5 km): GDDKiA odwołuje się od wydanej decyzji środowiskowej (DŚU).
W ciągu DK22 zarządca trasy przewidział również realizację dwóch obwodnic:
- Człuchowa: złożony wniosek o wydanie DŚU, przetarg w systemie Projektuj i buduj planowany w IV kw. 2026 r.
- Starogardu Gdańskiego: weryfikują dokumentację z etapu prac przygotowawczych, przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2024 r.
Ostatnie dwie inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowany na 1,15 mld zł koszt obu obwodnic. Razem będzie to 2,15 mld zł.
Na terenie budowy trwają ostatnie prace porządkowe. Długość przebudowanego odcinka drogi to ok. 3,7 km - koszt robót budowlanych to około 53 mln zł.
- Rozbudowaliśmy DK22 zgodnie z aktualnymi parametrami dla drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Przekrój pozostał taki sam, jak obecnie - po jednym pasie w każdym kierunku. Prócz nowej nawierzchni drogi powstał wzdłuż niej ciąg pieszo-rowerowy. - informuje Mateusz Brożyna, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Ponadto przebudowany został most oraz wiadukt nad linią kolejową w rejonie węzła na DK22 i DK91. Wykonaliśmy system odwodnienia, oświetlenie oraz zamontowaliśmy urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne. Wybudowaliśmy również dwie zatoki przeznaczone do ważenia pojazdów przez uprawnione służby (po jednej dla każdego kierunku ruchu).
W pobliżu mostu Knybawskiego wykorzystano istniejący już tzw. suchy przepust, dzięki któremu zarówno piesi, jak i rowerzyści mogą bezpiecznie przejść pod DK22. Tunel łączy ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi krajowej z Wiślaną Trasą Rowerową (WTR), będącą integralną częścią popularnego szlaku EuroVelo.
- Inwestycja zwiększy przepustowość, poprawi bezpieczeństwo ruchu samochodowego oraz pieszo-rowerowego. Rozbudowa DK22 ma też pozytywne znaczenie dla środowiska ze względu na budowę przejść dla zwierząt wraz z ogrodzeniami ochronno-naprowadzającymi. - dodaje Brożyna.
Dodajmy, że całość ciągnie się od wiosny 2018 roku, kiedy ruszyły prace remontowe. Część robót wykonano, ale przez wiele tygodni tempo robót pozostawało dalekie od takie, jakie marzyłoby się kierowcom. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ponaglała wykonawcę i podkreślała, że zaangażowanie firmy w przebudowę jest niewystarczające. Zgodnie z pierwotną umową, całość miała zakończyć się do początku grudnia 2019 roku. Terminu nie udało się utrzymać, ale według późniejszych zapewnień remont miał zakończyć się w połowie 2020. Ostatecznie GDDKiA rozwiązała umowę z poprzednim wykonawcą - rozpisała nowy przetarg, a remont za ponad 50 mln zł prowadzi nowy wykonawca - konsorcjum Kruszywo i Most.
Rozbudowa DK22 w woj. pomorskim
Prace na DK22 to element większego programu wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś.
W województwie pomorskim obejmuje następujące odcinki:
Chojnice - Czersk (22,5 km): trwają prace budowlane, zakończenie planowane w IV kw. 2024 r.
Królewo - granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego (10,5 km): trwają prace budowlane, zakończenie w II kw. 2025 r.
Zblewo - Sucumin (6 km): trwają prace budowlane, zakończenie planowane w I kw. 2026 r.
Ponadto kilka odcinków jest na etapie prac przygotowawczych:
Czersk - Czarna Woda (10,3 km): przetarg w systemie Projektuj i buduj planowany w IV kw. 2024 r.
Czarna Woda - Zblewo (17 km): wydanie decyzji środowiskowej w IV kw. 2024 r.
Malbork - Królewo (3,5 km): GDDKiA odwołuje się od wydanej decyzji środowiskowej (DŚU).
W ciągu DK22 zarządca trasy przewidział również realizację dwóch obwodnic:
- Człuchowa: złożony wniosek o wydanie DŚU, przetarg w systemie Projektuj i buduj planowany w IV kw. 2026 r.
- Starogardu Gdańskiego: weryfikują dokumentację z etapu prac przygotowawczych, przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2024 r.
Ostatnie dwie inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowany na 1,15 mld zł koszt obu obwodnic. Razem będzie to 2,15 mld zł.
Komentarze (2) dodaj komentarz
Obi_gość_gość
25.11.2024, 11:37
Niech budują
Jeszcze by się przydał ciąg rowerowy z Czarlina w kierunku Tczewa przy drodze krajowej i będzie fajnie. Ułatwi jazdę rowerem
OdpowiedzJozef_gość
25.11.2024, 13:18
Ta droga to chyba dla rowerów.
Odpowiedz